השרותים שלנו:   אימון מנטלי   |   קורסים   |   טיפול דרך הספורט  |   סדנאות

  • Facebook Clean
  • LinkedIn Clean
  • Google+ Clean

© 2018 The Sport Psychology Center   

מהי פסיכולוגיית ספורט?

הבלוג מבוסס על אירועים אמיתיים שעוברים עלי כפסיכולוג ספורט בעבודתי עם ספורטאים במרכז לפסיכולוגית ספורט, השמות וחלק מהפרטים האחרים שונו, בכדי לשמור על דיסקרטיות של הספורטאים עימם אני עובד.

 

לפני שבוע נכנס אלי יונתן. כבר בהתחלה ראיתי שהוא קצת חושש מהפגישה - הוא תקע את המבט שלו בריצפה ולא הסתכל לי בעיניים. התיישב בכיסא שלו מהר, שילב ידיים ותקע את המבט שלו בנקודה מסויימת בקיר.

התחלתי את הפגישה בלהציג את עצמי וקצת לתאר את עצמי. הוא לא השאיר לי הרבה זמן "וירה" לעברי - אז מה זה בכלל פסיכולוגית ספורט? מה, אתה חושב שיש לי בעיה? מה אני פסיכי? 

כאן המקום לציין שאת המפגש איתו יזמו ההורים שלו והמאמן בקבוצה שחשו שבתקופה האחרונה הפער בין היכולת שמפגין באימונים למשחק הוא גבוה מאוד. יונתן משחק בקבוצת כדורגל והתקדם המון בשנה האחרונה. הוא הפך משחקן רגיל בקבוצה לשחקן הטוב ביותר, שכולם מסתכלים עליו והקבוצה תלויה ביכולת שלו. נראה היה שהלחץ עליו לא אפשר לו לתפקד כמו שצריך במשחקים.

ובחזרה לפגישה - מייד הבנתי שההורים לא כל כך הסבירו לו לקראת מה הוא הולך (או שהוא לא הקשיב להם, מה שקורה הרבה בגיל שלו), ושאני צריך להקדיש את הפגישה הזו בכדי להרגיע אותו, להסביר לו מה זה פסיכולוגית ספורט ולהוריד את החששות שלו ממני.

התחלתי להסביר לו מה זה פסיכולוגית ספורט - אמרתי לו שזהו תחום שמתפתח המון בשנים האחרונות. יותר ויותר ספורטאים מבינים את הצורך לעבוד גם על הצדדים המנטאליים של המשחק, כחלק מהשיגרה בדיוק כמו שהם עושים אימון כושר, ואימון על טכניקה וטקטיקה. ספורטאים הרי נמצאים כמעט יום-יום תחת לחץ, תחת מבחן ליכולות שלהם, במצב בו יש אפשרות לניצחון או להפסד. מאבק יומיומי כזה גורר איתו המון לחץ וקשיים, שבא לידי ביטוי באופן הברור ביותר בכך שספורטאים רבים מפגינים רמה גבוהה במהלך האימונים אך לא מצליחים לשמור על רמה זו במהלך תחרות. במובן הפשוט ביותר, פסיכולוגית ספורט נועדה לסייע לספורטאי לגשר או לפחות לצמצם למינימום את הפער בין היכולת שלו לביצועים  בזמן אמת.

המטרה היא לעזור לספורטאי להבין טוב יותר במה הוא חזק ובמה הוא חלש מבחינה מנטאלית. אצל אחד הקושי המרכזי הוא שמירה על ריכוז מול קהל של הורים וחברים, אצל שני הקושי המרכזי הוא החרדה והפחד לפני משחק, אצל שלישי הקושי הוא שליטה בכעס לאחר טעויות שיפוט. בעבודה עם ספורטאים אני מנסה להבין ביחד איתם מהם הקשיים העיקריים ולעזור להם להתמודד איתם ולשפר את עצמם בהיבטים אלו. וחוצמזה, אני גם מאפשר להם פשוט לבוא ולדבר על מה שעובר עליהם. הרי לפעמים כשמספרים למישהו אחר את הקשיים מרגישים טוב יותר, ופתאום הכל נראה אחרת.

ונחזור ליונתן - ראיתי שהוא נרגע. לאט לאט הוא התחיל להסתכל עלי ולהנהן בראש. במקום לשבת בחיבוק ידיים, הוא הניח את ידיו על המשענת של הכורסה. הכתפיים שלו ירדו קצת והוא היה נראה יותר נינוח. עכשיו אפשר היה להתחיל, אבל גם כאן הוא לא נתן לי הרבה זמן לחשוב. הוא קטע אותי ואמר -  "טוב, הבנתי. אז עכשיו תשמע מה שקורה לי בזמן האחרון זה..." וכך התחלנו לעבוד.

 

הכותב הוא ישי צור, פסיכולוג ספורט בכיר במרכז לפסיכולוגיית ספורט.